Grafiant: Brändi on jotain, mitä robotti ei kykene ymmärtämään.

Brändi on jotain, mitä robotti ei kykene ymmärtämään

17.8.2023

Robotti raukka ei vielä tähän päivään mennessä ole oppinut ymmärtämään sitä inhimillistä ja merkityksellistä tunnetta, joka vaikuttaa meidän ihmisten mielissä ostopäätöksen hetkellä. Vaikka robottia ja erityisesti näinä päivinä paljon puhuttua tekoälyä voidaan pitää erittäinkin kyvykkäinä, eivät ne kykene tavoittamaan sitä tunnetta, jota asiakas tuntee arvostamaansa brändiä kohtaan.

Kuinka perustelet robotille ostavasi arkisiksi kävelykengiksi ihailemasi brändin tennarit, joiden hintalapussa lukee pyöreä summa 300 euroa? Lähestulkoon vastaavat kengät saisit toiselta brändiltä tarjoushintaan 35 euroa. Brändin logokin on brodeerattu pienellä kengän varren yläosaan ja jää joka tapauksessa farkkujen lahkeen alle piiloon. Totta kai on selvää, että valmistukseen käytettäviä materiaaleja ja valmistustapoja vertailemalla tuotteille löytyy joitakin eroja, mutta hyvin usein ne eivät yksinään riitä perustelemaan yli kymmenkertaisen hinnan eroa. Tämä tennareiden ostopäätös kumpuaa jostain paljon syvemmältä ja niitä perusteita robotti ei osaa analysoida tilastoista tai taulukoista. Nuo kengät hankitaan siksi, että ne edustavat ostajalleen jotain, jonka varaan voi rakentaa omaa identiteettiä.

Koska ainakin vielä toistaiseksi me ihmiset istumme lähes jokaisen ostopäätöksen takana, on brändin pystyttävä luomaan asiakkaalleen jonkinasteinen inhimillinen tunneside. Me ihmisethän teemme arjessa valtavan määrän erilaisia ostopäätöksiä, joista toiset ovat taloudellisesti suuria satsauksia ja toiset taas arkisia ja siinä hetkessä vähäpätöisen tuntuisia. Kuitenkin lähes jokaisen suuren tai pienen ostopäätöksen taustalla vaikuttaa brändiin liitetty henkilökohtainen tunne. Vai oletko joskus törmännyt vastaaviin kysymyksiin: Mikä merkki valmistaa sitä sinulle aitoa ja oikeaa sinappia? Mitä autoa et ostaisi, vaikka henkeäsi uhattaisiin ase ohimolla? Minkä vaatemerkin brändi saa koristaa paitasi rintamusta ja minkä puolestaan ei missään nimessä?

Mikä on sinun brändissäsi se inhimillinen merkitys, jota robotti ei kykene ymmärtämään?

Kirjoittaja

Antti Laitinen

Yrittäjä & Brändimuotoilija

LinkedIn
Jaa kirjoitus